Eğitim Programları ve Terapiler
Eğitim Programları ve Terapiler
Eğitim programları ve terapiler, çocuğun bireysel gelişimsel, akademik ve duygusal ihtiyaçlarına göre planlanan destekleyici çalışmalardır. Bu programlar; öğrenme güçlükleri, dikkat eksikliği, sosyal iletişim, dil gelişimi ve davranış alanlarında gelişimi desteklemeyi amaçlar. Uzmanlar tarafından yürütülen bu süreçler, çocuğun potansiyelini en iyi şekilde ortaya çıkararak okul ve günlük yaşam becerilerinin güçlenmesine yardımcı olur.
Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı
KAEEP, 0-48 aylık gelişimsel geriliği olan çocuklara yönelik hazırlanmış bir erken eğitim programıdır.
Programın Amacı:
KAEEP’nın ailelere öğretilmesi ve ailelerin programı bağımsız bir şekilde kullanır duruma getirilmesi ve anne-babaların, çocuklarının eğiyimi, gelişimi ve yasal hakları gibi konularda bilinçlendirilmesi.
Programa Kimler Alınır?
Herhangi bir nedene bağlı olarak gelişimsel yetersizliği bulunan (otizm, down sendromu, celebral palsy vb.) ve özellikle 0-6 yaş diliminde bulunan çocuklar ve program boyunca kendi çocuğu ile çalışmaya istekli, öğrenmek ve öğrendiklerini uygulamak isteyen anne-babalar.
Çocuk Merkezli Oyun Terapisi
Çocuk Merkezli Oyun Terapisi temellerini Carl Rogers’in Danışan Merkezli Terapisi’nden almıştır. Carl Rogers’in prensipleri Virginia Axline tarafından 1940’lı yılların sonunda oyun terapisine uyarlanmıştır.
Önceleri yönlendirici olmayan oyun terapisi adı ile bilinen bu terapide çocuğu değiştirmek ve kontrol etmek gibi bir amaç yoktur. Bu yaklaşımda amaç çocuğun kendi davranışlarının farkına varmasını sağlamak ve kendini yönetmesine izin vermektir. Terapist terapideki değişim için çocuğa ve onun kaynaklarına güvenir. Terapistle danışan arasında kurulan bu ilişkinin çocuk tarafından büyümek ve gelişmek için kullanılır. Bu nedenle terapide aslolan ilişkidir.
Axline tarafından temelleri atılan Çocuk Merkezli Oyun Terapisi daha sonra Garry Landreth tarafından daha sistematik hale getirilmiştir. Çocuk Merkezli Oyun Terapisi çocuğun problemleri yerine ilişkiye odaklanmayı tercih eder. Bu ilişkinin çocuğun iyileştirme gücünü harekete geçireceğine inanır. Çocuk iyileşmeyi özenle hazırlanmış oyun terapi odasındaki oyuncaklar yolu ile gerçekleştirir. Çocuğun hangi oyuncağı seçip, hangi oyunu oynayacağı tamamen çocukça belirlenir. Çocuğun içinden gelen oyun yönlendirmesinin, terapistin dışarıdan sunacağı yönlendirmeden daha faydalı olacağına inanılır.
ÇMOT’de problem yerine çocuk, geçmiş yerine şu an, düşünce ve hareketler yerine duygular, açıklama yerine anlayış, düzeltme yerine kabullenme önemlidir. Terapist komut vermesi yerine çocuğun terapötik süreci yönetmesi esastır. Değişim için ana güç terapistin bilgisi değil, çocuğun içsel kaynakları ve bilgeliğidir.
Masal Terapisi
Masal ve hikayeler aracılığı ile çocukların kendilerini ve ihtiyaçlarını ifade etmelerine yoğunlaşan özel terapi türüne “masal terapisi” denir. Masal terapisi, çocukların bilişsel ve sosyal becerilerini, duygu ve düşüncelerini gösterdikleri ile ortaya koymalarını amaçlar. Masal terapisti ise çocuğun ortaya koyduğu masal dünyasına onunla birlikte girerek, çocuğun masal dilini konuşur. Terapi sürecinin sonunda çocukların yaşadıkları duygusal sıkıntıları gidermeleri ve sağlıklı gelişimlerine ulaşmaları hedeflenir.
