Özel Öğrenme Güçlüğü

Özgül Öğrenme Güçlüğü ÖÖG - Disleksi

Özgül Öğrenme Güçlüğü – Disleksi, toplumumuzda en çok karşılaşılan algılama sorunlarından bir tanesi olmakla beraber, disleksi olarak da adlandırılmaktadır. Birey bu çerçevede standart bir zeka düzeyinde olmasına karşın; yazma, okuma, kendini ifade etme ve düşünme gibi becerilerde, kendi akranlarına oranla düşük başarı göstermesi, özgül öğrenme güçlüğü, sık rastlanan bir rahatsızlık olduğundan dolayı, bu sorunla karşı karşıya kalan bireylerin özel eğitim almaları gelişimleri açısından son derece önemli olacaktır.

Disleksi rahatsızlığı kesinlikle bir zihin geriliği olarak tanımlanmamalıdır. Yalnızca algılama sorunudur. Özel eğitimler ile tedavi edilmesi mümkündür.

8. Gün: Her çocuk için yeni bir başlangıç.

Uzman kadromuzla öğrenmeyi yeniden keşfedin. Güçlüğü birlikte aşalım, başarıyı birlikte kutlayalım.

Özgül Öğrenme Güçlüğü Çeşitleri

Öğrenme güçlüğünün hangi alanda yaşandığına göre farklı çeşitleri bulunmakta ve bu çerçevede bir sınıflandırma yapılmaktadır. Aşağıdaki çeşitler, Özgül Öğrenme Güçlüğü ile ilgilidir:


Disleksi
Özel Öğrenme Güçlüğü

Doğru heceleyememe, yavaş okuma, harfleri ayrı yazmada zorlanma ve okuduğunu anlayamama gibi belirtiler dikkat çekmektedir.




Disgrafi
Yazılı Anlatım Güçlüğü

El yazısını bozuk yazma, harfleri ya da sayıları ters veya yanlış yazma ile yazarken zorluk çekme gibi belirtiler ile ortaya çıkmaktadır.

 


Diskalkuli
Matematik Güçlüğü

Sayı sıralamasını ve büyüklüklerini karıştırma, aritmetik sembolleri ve sayıları öğrenmede zorlanma, eksik işlem yapma ve çarpım tablosunu öğrenmede güçlük gibi belirtilerle tanımlanır.

 

Bunlara ek olarak Özgül Öğrenme Güçlüğü çeken çocuklarda; günlerin, ayların, mevsimlerin, sayıların ve alfabenin sırasını karıştırma, sağı ile solunu ayırt edememe, saati öğrenmekte zorlanma, okuma yaparken satır atlama, defterin poziyonunu hatalı tutma ve yanlış taraftan yazıya başlama, eşyalarını kaybetme gibi özellikler de görülmektedir.

Bu düşük başarı; kişinin yaşına, aldığı eğitime ve zeka düzeyine uymayacak şekilde en az 6 ay süreyle temel akademik becerileri öög (okuma – yazma ya da matematik) öğrenmede güçlük yaşaması olarak açıklanabilir. Kişinin hem okul başarısını hem de günlük yaşam etkinliklerini önemli derecede engeller.

Unutulmamalıdır ki Özgül Öğrenme Güçlüğü olan çocuk ve gençler bu özelliklerin tümünü taşımayabilirler. Her biri farklı sayıda ve farklı yoğunlukta bu belirtilerden bazılarını gösterebilirler.


Birçok öğrenme güçlüğüne sahip çocuk eğitim kurumlarında fark edilmeden eğitimlerini sürdürmeye çalışır ve doğal olarak büyük engellerle karşılaşarak, başarısızlığa itilir, sonunda eğitimlerini yarıda bırakmak zorunda kalır. Bunun önüne geçmek için yapılacak tek tedavi ÖZEL EĞİTİM’dir.

Özel Eğitim okulda verilen eğitimden farklıdır. Çocuğun okula devam ederken bunun yanında bireysel ya da grup halinde özel eğitim almaya gereksinimi vardır.

Okul ya da günlük hayattaki başarıda zorlukları ortaya çıkaran bu rahatsızlıklar; yaş, eğitim ve zeka seviyesine göre, en az 6 aylık süre içerisinde öğrenmede zorluklarla karşı karşıya kalmayı içermektedir.

Özgül Öğrenme Güçlüğü ÖÖG, içerisinde pek çok farklı problemi de barındırır. Mevsimler, günler, aylar, sayılar, harfler, yönler ve saati öğrenmede zorluklar bu farklı problemlerden bazılarıdır. Defteri ya da kitabı yanlış tutma, boşlukları atlama, yön sorunu yaşama ve eşyalarına sahip çıkamama gibi problemler, Özgül Öğrenme Güçlüğü’nün net bir şekilde dışavurumu olarak nitelendirilmektedir.

Pek çok farklı yaş grubunda karşılaşılabilen bir problem olduğu için, her bireyde farklı belirti ya da belirtiler ortaya çıkacaktır. Herkeste benzer belirtilerin görülmesi mümkün değildir.

Sıklıkla karşılaşılan bir problem olan Özgül Öğrenme Güçlüğü sebebi ile pek çok birey eğitim öğretim hayatını yarıda bırakmakta ve başarısızlık ile karşı karşıya kalmaktadır. Bu sık karşılaşılan rahatsızlık Özel Eğitim ile bertaraf edilebilir. Yalnızca Özel Eğitim ile tedavi edildiği için, bireylerin öğrenme güçlüğü ile toplumda kendini yalnız hissetmesinin önüne geçmeniz, onların gelişimi açısından çok değerli olacaktır.

Okulda verilen eğitim ile özel eğitim birbirinden farklıdır ve ayrılması gerekir. Birey okul eğitimine devam ederken, farklı gruplar halinde ya da bireysel olarak özel eğitime devam etmeli ve kontrolü sağlanmalıdır.

Özgül Öğrenme Hakkında Sık Sorulan Sorular

Özgül öğrenme güçlüğü, bireyin zihinsel kapasitesi yerinde olmasına rağmen bazı akademik alanlarda sürekli zorluklar yaşamasıyla karakterize edilir. Nörogelişimsel bir bozukluktur.

Özgül öğrenme güçlüğünün arkasında birden fazla neden bulunur ve bu etmenler kişiden kişiye farklılık gösterir. ÖÖG nedenleri şöyle sıralanabilir:

  • Nörolojik faktörler ve beyin yapısı
  • Genetik ve kalıtsal yatkınlık
  • Çevresel ve gelişimsel etmenler

Özgül öğrenme güçlüğü çocuğun akademik ve günlük yaşamında fark edilen çeşitli belirtilerle kendini gösterir. ÖÖG belirtileri arasında şunlar yer alır:

  • Okuma güçlüğü belirtileri
  • Matematik güçlüğü belirtileri
  • Yazma güçlüğü belirtileri
  • Genel akademik ve sosyal belirtiler

ÖÖG teşhisi, çocuğun yaşına ve gelişim düzeyine uygun değerlendirmelerle yapılır. ÖÖG tanısında kullanılan test ve yöntemler, bilişsel performansı, akademik becerileri ve dikkat düzeyini ölçerek uzmanlara detaylı analiz imkânı sunar.

Özgül öğrenme güçlüğünün tedavisi, her çocuğun ihtiyacına göre planlanan ve bütüncül yöntemlerle ele alınır. Tedavi sürecinde kullanılan yöntemler şunlardır:

  • Eğitimsel destek ve özel eğitim yöntemleri
  • Bireysel eğitim planları
  • Psikolojik ve sosyal destekler

Özgül öğrenme güçlüğü disleksi, diskalkuli ve disgrafi olmak üzere üç ana başlık altında incelenir. Her biri farklı alanlardaki işlevsel güçlükleri ifade eder.

Harf karıştırma, yavaş okuma, yazarken kelime atlama, ritmik saymada zorlanma gibi durumlar sık görülür.. Ayrıca dikkat dağınıklığı ve düşük akademik performansla eşlik edebilir.

Alanında uzmanlar tarafından yapılan gözlem, klinik değerlendirme ve testler yoluyla tanı konur. Bireyin yaşına, gelişim düzeyine ve öğrenme becerilerine göre kapsamlı bir inceleme yapılır.

Tam anlamıyla tedavi edilmez ancak Uygun eğitim programları ve destekleyici yöntemlerle yönetilebilir. Erken müdahale ile öğrenme süreçlerinde belirgin ilerlemeler sağlanabilir.

Disleksi, bireyin harfleri, kelimeleri okuma ve anlamlandırma sürecinde zorlanmasıdır. Sıklıkla yazılı metni yavaş takip etme, harf atlama ve okunana hatırlayamama gibi belirtilerle fark edilir.

Diskalkuli, sayı kavramını anlamada ve matematiksel işlemleri uygulamada yaşanan güçlüklerle tanımlanır. Çarpım tablosunu ezberlemekte zorlanma, işlem sırasını karıştırma gibi işaretler yaygındır.

Disgrafi, yazılı anlatımda harf şekillerine oluşturma, yazma hızı ve düzeninde yaşanan kalıcılık gösteren zorluklardır. Bireyselleştirilmiş eğitim programları ve el göz koordinasyonunu geliştirilen çalışmalarla desteklenebilir.

u çocuklar, ihtiyaçlarına uygun bireysel destek sunan devlet okullarında kaynaştırma eğitimi alabilir veya özel eğitim kurumlarını tercih edebilir. Eğitim ortamının esnek yapıda olması öğrenme sürecini olumlu yönde etkiler.